Nieuws

De inhoudsopgave van het theorie examen


Het theorie examen auto verandert voortdurend. Vanaf 1 september 2016 zijn de vragen in het examen weer veranderd. Sommige vragen waren namelijk van een laag niveau en om die reden gemakkelijk te beantwoorden. Aan sommige vragen konden deelnemers aflezen wat het antwoord moest zijn. De bedoeling van het theorie examen is dat de deelnemer de verkeersregels leert kennen en bovendien inschattingen kan maken in (gevaarlijke) verkeerssituaties.

Om die reden is het examen opnieuw moeilijker geworden. Wat dat zal betekenen voor het slagingspercentage blijft de vraag, maar mogelijk zal het percentage dalen. Dat terwijl het slagingspercentage het afgelopen jaar al op een dramatisch niveau ligt. Reden te meer om goed voorbereid aan het theorie examen deel te nemen. Daarom leggen we in dit artikel uit wat voor soort vragen je kunt verwachten.


Drie categorieën

In principe zijn er drie categorieën: gevaarherkenning, verkeersregels en verkeersinzicht. De vragen over gevaarherkenning wegen het zwaarst als één onderdeel, terwijl verkeersregels en verkeersinzicht samen het andere onderdeel vormen. Zo zijn er dus drie categorieën, verdeeld over twee helften. Per 1 september 2016 komen er nieuwe items bij in het theorie examen.

Die nieuwe onderwerpen gaan bijvoorbeeld over de motorrijtuigverzekering, de lading, dynamische route-informatiepanelen en de maximumsnelheden van andere weggebruikers. Het is dus niet langer meer voldoende alleen de toegestane snelheid op de weg te kennen, maar ook iets te weten over de snelheden van anderen. Op die manier moet het aantal ongelukken in het verkeer afnemen.


Voorbeeldvragen

Vele lezers zullen zich nu afvragen waar de vragen in de nieuwe categorieën over zullen gaan. Uiteraard is het niet mogelijk vragen uit het theorie examen van het CBR te geven, maar het CBR heeft wel voorbeeldvragen gepubliceerd. Deze zijn terug te vinden in de brochure op de website. Een voorbeeldvraag is bijvoorbeeld: “Vanaf welk moment moet de auto verzekerd zijn?” Er wordt geen antwoord bij gegeven; deze is te vinden in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam).

Een andere vragen kan bijvoorbeeld gaan over de elektronische borden langs de snelweg. Deze vraag kan bijvoorbeeld zijn: “Welke informatie geven de informatiepanelen langs de autosnelweg?” Om meer specifieker te zijn, zou men dus een plaatje kunnen krijgen waarop een elektronisch bord met een rood kruis te zien is. Het juiste antwoord is dan dat de rijstrook is afgesloten. Zo’n antwoord lijkt eigenlijk voor zich te spreken, maar in de praktijk gaan toch veel mensen op de weg in de fout met dergelijke verkeersregels. Om die reden zijn dit soort regels als geheugensteuntje weer opgenomen in het theorie examen.


Theorie examen oefenen

Na het theorie leren is het tijd om het examen te oefenen. Dit kan door gratis theorie examen oefenen. Deze theorie examens staan online. Het nadeel van gratis examens, is dat niet helemaal duidelijk wordt welke vragen men foutief beantwoord heeft, terwijl dat bij de betaalde examentraining wel te zien is. Uiteraard is het ook mogelijk eerst nog even de theorie door te nemen. Na afloop van het oefenexamen verschijnt de uitslag; geslaagd of gezakt? Daarna ziet de deelnemer ook hoeveel examens hij nog moet maken om het echte examen van het CBR met een voldoende af te kunnen ronden.


Theorie examen doen

Als de resultaten van het oefenexamen goed zijn, kan men besluiten het echte auto theorie examen te doen. Reserveer hiervoor bij het CBR en houd rekening met een wachttijd die kan oplopen tot zeven weken. Zorg ervoor dat je op de dag van de afspraak ook echt aanwezig bent. Het verschuiven van de afspraak kan tot veertien dagen voor aanvang van het examen. Vervroegen van het examen kan tot zeven dagen voor aanvang. Zorg dat je er echt bent, want niet verschijnen betekent het inschrijfgeld kwijt.


Deel via:

Slagen voor het theorie examen op het CBR?
Verhoog je kans van slagen, leer en oefen goed.
Leren of Oefenen
Afbeelding: CBR