Nieuws

Niet geslaagd voor het theorie-examen?


Treur niet. Minder dan de helft van de Nederlanders die het theorie-examen op het CBR maakt, zal zakken. Gemiddeld gezien heb je dus meer kans om te zakken, dan om te slagen. Het is dan ook een vrij moeilijk examen dat het CBR afneemt.

Als je zakt voor het theorie-examen is dit natuurlijk altijd stevig balen. Zonde van je tijd en nu moet je opnieuw het theorie-examen gaan leren én maken. Maar het kan nog altijd erger. Een Britse vrouw is namelijk maar liefst 113 keer gezakt voor haar theorie-examen. Er is daarnaast een man die 107 keer gezakt is voor zijn theorie-examen. Opvallend is dat beide uit dezelfde plaats komen: Ilford in Engeland.


Torenhoge kosten theorie-examen

Omdat ze zo vaak gezakt zijn, hebben ze inmiddels duizenden euro’s uitgegeven om het theorie-examen te mogen maken. De vrouw heeft het inmiddels opgegeven, en daardoor zit de man haar nu op haar hielen wat betreft het meeste keer gezakt voor dit examen. De man doet inmiddels bijna wekelijks examen. Ook in Engeland bestaat het theorie-examen uit de volgende 2 onderdelen: 1 onderdeel over de theoretische kennis en 1 onderdeel over het inschatten van verkeerssituaties (gevaarherkenning). Ook in Engeland moet je eerst het theorie-examen halen voordat je op mag voor het praktijkexamen. Het zal dus nog wel even duren voordat beide hun rijbewijs in handen zullen hebben. Laat staan dat ze het praktijkexamen in 1 keer zullen halen.


Record zakken voor het theorie-examen

Wat het record is van meeste het aantal keer zakken voor het theorie-examen in Nederland weten we niet. Wel weten we dat het theorie-examen een stuk moeilijker is geworden, dat bewijzen de laatste slagingspercentages van het CBR zelf. Dit komt mede omdat je voorheen samen in een grote zaal zat en kreeg iedereen dezelfde vragen. Tegenwoordig krijgt iedereen verschillende vragen via zijn of haar beeldscherm.


Weet wat je moet leren

Rond 2000 slaagde gemiddeld 55% voor het theorie-examen. Inmiddels is dit slechts 38% in 2015. Dat wil dus zeggen dat 62% van de Nederlanders die opgaan voor het theorie-examen, niet zullen slagen. Het is dus een moeilijk examen, waarbij je dus eerder zult zakken dan slagen. Daarom willen we je graag nog even de volgende tip geven, om aan te geven waar vooral de fouten worden gemaakt in het theorie-examen.

Van de 25 gevaarherkenningsvragen mag je er 12 fout beantwoorden. Dat is nogal veel, hier worden dan ook over het algemeen niet de fouten ingemaakt. De moeilijkheid van het Nederlandse theorie-examen zit hem in de veertig vragen die hierna volgen. Ongeveer 3/4 hiervan gaat over de verkeersregels en 1/4 gaat over verkeersinzicht. Van deze 40 vragen mag je er slechts 4 fout hebben. Dat betekent dat je 80% of meer van de vragen goed moet beantwoorden.


Leer goed en slaag!

Het is eigenlijk een kwestie van goed leren en logisch nadenken. Lees daarom ook nog zeker even onze andere tips door, zodat je weet hoe jij wel zult slagen voor je theorie-examen. Oefen daarnaast ook zeker ons gratis theorie-examen. Met dit gratis theorie-examen kun jij namelijk kijken hoeveel fouten jij maakt in het theorie-examen. Dit is een gratis examen, het kost je dus alleen tijd en geeft je een inschatting van hoe goed jij geleerd hebt en ook daadwerkelijk de theoretische kennis hebt opgeslagen én weet toe te passen.


Deel via:

Slagen voor het theorie examen op het CBR?
Verhoog je kans van slagen, leer en oefen goed.
Leren of Oefenen
Afbeelding: CBR