Nieuws

Rijbewijs halen in Nederland het duurst


Wie zijn rijbewijs wil halen, betaalt daarvoor het meest in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Metro. In Frankrijk en Groot-Brittannië kost het gemiddeld zo’n 1600 euro om je rijbewijs te halen, terwijl de kosten voor een rijbewijs in Nederland op kunnen lopen tot ruim 2000 euro.


Metro baseert zijn bericht op een onderzoek van een verzekeringswebsite. Op de grafiek van die website is te zien dat Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje worden vergeleken. In Duitsland kosten rijlessen en examens samen zo’n 1800 euro. In Spanje kost dat 1300 en in Nederland ruim 2000 euro. De betreffende landen zouden de informatie in het onderzoek zelf hebben aangeleverd.


Kosten rijbewijs en theorie-examen

De kosten van het halen van een rijbewijs kunnen behoorlijk verschillen, zelfs in het land zelf. Volgens de branchevereniging Bovag steken we ongeveer 41 lesuren in het halen van het rijbewijs. In 2014 kostte één lesuur ongeveer 43 euro. Daardoor ben je zo’n 1782 euro kwijt, exclusief de kosten voor het theorie-examen en het praktijkexamen. Daarnaast komt er nog een medische verklaring kijken en ben je dus ongeveer 1950 euro kwijt. Binnen een land kunnen de kosten ook nog flink verschillen. In het Spaanse Granada kosten rijlessen slechts 452 euro, terwijl je even verderop in het land, in Murcia, al ruim het dubbele (933 euro) kwijt bent. In Duitsland verschillen de kosten per Landkreis ook flink.


Strengste van Europa

Nederland is in ieder geval één van de strengste leermeesters als het gaat om het halen van een rijbewijs. Het theorie-examen is onlangs flink aangescherpt, nadat bleek dat er fraude plaatsvond. Zo bleek uit onderzoek van RTL Nieuws dat er veel rijscholen zijn die hun leerlingen trucjes leren om zo te slagen voor hun autotheorie.

Het CBR heeft daarop maatregelen genomen. Zo geldt er nu een regel dat er verplicht geluid tijdens de examens wordt afgespeeld. Er is ook een verschil in het verplichte aantal lesuren per land. In Duitsland moet je als automobilist in de dop tenminste 18 uur gebruiken voor het leren van je autotheorie en vervolgens twaalf rijlessen van ieder 45 minuten volgen. Voor Franse automobilisten geldt een vereiste van twintig verplichte rijlessen.


En als je eenmaal je rijbewijs hebt gehaald na het praktijkexamen, blijkt het bijzonder moeilijk te zijn deze te houden. Dat komt doordat we in Nederland werken met een streng puntensysteem.

Je kunt je rijbewijs al na twee serieuze overtredingen kwijtraken. In andere landen is men een stuk soepeler betreft overtredingen. In onze buurlanden kennen de puntensystemen soms limieten tot wel twaalf punten. In het buitenland raak je je rijbewijs dus een stuk minder eenvoudig kwijt dan in Nederland.


Beginnend bestuurder

Daarnaast is er nog een ander groot verschil in wet- en regelgeving omtrent beginnende bestuurders. In Nederland ben je tot vijf jaar na het halen van je rijbewijs een beginnend bestuurder. In die tijd gelden er andere, strengere regels waardoor je sneller kans hebt op boetes of al snel je rijbewijs kwijt bent. We spreken hier van een soort ‘proeftijd’. Dat terwijl in Duitsland er een ‘proeftijd’ van twee jaar geld. Na deze twee jaar gelden er minder strenge regels, net als die gelden voor ervaren bestuurders. In het Verenigd Koninkrijk ben je maar twee jaar beginnend bestuurder, terwijl dat in Frankrijk drie jaar is.


In Spanje is er helemaal geen sprake van een beginnend bestuurder. Men zou verwachten dat met dergelijk strenge wet- en regelgeving rondom het rijbewijs, de verkeersveiligheid per land toe zou nemen. Maar uit onderzoek blijkt niet dat Nederland – ondanks dat het één van de strengste landen uit het onderzoek is – ook één van de veiligste landen betreft verkeersveiligheid is. Nederland scoort niet hoger dan de middenmoot en kent relatief veel dodelijke verkeersongevallen onder jongeren.


Deel via:

Slagen voor het theorie examen op het CBR?
Verhoog je kans van slagen, leer en oefen goed.
Leren of Oefenen
Afbeelding: CBR