Nieuws

Vragen op het theorie-examen niet te voorspellen


Het CBR heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de eventuele voorspelbaarheid van de vragen op het theorie-examen. Dit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd door twee topinstituten: de universiteit van Twente en het CITO.
Uit het onderzoek is gebleken dat je alleen slaagt voor het theorie-examen, als je voldoende kennis hebt van de verkeersregels.


Analyse van de vragen

Deze twee instituten hebben op basis van 4500 vragen en 3800 afbeeldingen de conclusie getrokken dat je alleen kunt slagen voor het CBR theorie-examen, als je voldoende geleerd hebt en ook daadwerkelijk de theorie onder de knie hebt. Leren is één, maar het daadwerkelijk toepassen van de theorie in de praktijk is een tweede.
Slechts 2.5% van de vragen bleek voorspelbaar te zijn op basis van 2200 specifieke kenmerken die in de vragenbank van het CBR voorkomen.


Voorspelbare vragen

De 2.5% van de vragen welke voorspelbaar bleken, zijn inmiddels verwijderd uit de vragenbank van het CBR. Op basis van deze vragenbank, werden de vragen geselecteerd die gebruikt werden in het theorie-examen. Ook de theorie-examens zelf zijn nog eens grondig nagekeken. In geen enkel examen zijn meer dan 2 voorspelbare vragen gevonden (van de 65 vragen die je krijgt bij het auto theorie-examen). Door dit onderzoek kan ook het CBR in de toekomst ongewenste voorspelbaarheid van de vragen voorkomen, wat de kwaliteit van het theorie-examen natuurlijk ook ten goede zal komen.


Trucjes theorie

In het verleden waren er bedrijven die zogenoemde “theoriecursus in 1 dag” opleidingen aanboden (zogenoemde turbo-opleiders). Tijdens deze theoriecursussen leerde je niet de theorie, maar leerde je het juiste antwoord bij verschillende vragen te herkennen.
Ze leerde je bijvoorbeeld dat als het woord “nog” in de zin staat, altijd het antwoord A is. Levensgevaarlijk natuurlijk, want je leert de theorie niet voor niets. Als je de weg op gaat, dan weet je op basis van wat je geleerd hebt, hoe je moet reageren in bepaalde verkeerssituaties. Wij raden je dan ook aan om NOOIT in zee te gaan met deze aanbieders. Je kan simpelweg de theorie niet in 1 dag onder de knie krijgen. En dus ook vaak niet slagen door het gebruik van hun theoriecursussen.

Theorie leren
Wel kan je tegenwoordig gemakkelijk en snel online de theorie leren. Doordat het leren online is, kan er gebruik worden gemaakt van animaties en bewegende beelden, waardoor je de theorie vlotter on de knie hebt.


Daling van het slagingspercentage

De praktijken van deze malafide theoriecursus aanbieders hebben de slagingspercentages geen goed gedaan. Het gemiddelde slagingspercentage voor het auto theorie-examen is zelfs gezakt naar 41,53%. Belangrijk is dus om goed de theorie te leren (neem de tijd en leer online), en oefen veel verschillende theorie-examens. Dit verhoogt je kans van slagen aanzienlijk!


Doorontwikkeling van het theorie-examen

Volgens het CBR zullen er dus in de toekomst geen “voorspelbare” vragen meer voorkomen in het theorie-examen. Daarnaast hebben ze aangegeven nieuwe theorie-examen vragen in hoog tempo te blijven ontwikkelen, inclusief nieuwe vraagtypes die minder gevoelig zijn voor ongewenste voorspelbaarheid. Denk hierbij aan vragen waarbij meerdere antwoorden goed kunnen zijn bij één vraag. Op dit moment kan bij elke vraag slechts 1 antwoord correct zijn in het theorie-examen. In Duitsland is dit wel al normaal, en dien je dus bij elke vraag te kijken of elk antwoord correct of incorrect is.
Met deze ontwikkelingen wil het CBR haar doel behalen om aan de hand van het theorie-examen de verkeersveiligheid in Nederland maximaal te bevorderen.


Deel via:

Slagen voor het theorie examen op het CBR?
Verhoog je kans van slagen, leer en oefen goed.
Leren of Oefenen
Afbeelding: CBR