Nieuws

Waarom een theoriecursus niet altijd een goed idee is


Steeds meer rijscholen en andere aanbieders zijn er de afgelopen jaren mee gaan adverteren: theoriecursussen. Bij veel van de theoriecursussen hoef je niet veel tijd vrij te maken om de autotheorie te leren. Waar je normaal gesproken weken of maanden kwijt bent om de stof onder de knie te krijgen, zou je nu binnen zelfs één dag alles over het theorie examen auto kunnen leren.

Een eendaagse theoriecursus lijkt erg handig, maar in de praktijk blijken de cursussen vaak niet erg nuttig. Het leren van een theorie examen is te vergelijken met het leren van een proefwerk of examen: er zijn maar weinig studenten die binnen één dag alles kunnen onthouden. Een theoriecursus is zeker geen goed idee als je stress wilt vermijden tijdens het examen.


Hoe werkt een theoriecursus?

Een theoriecursus werkt als volgt: je maakt een afspraak met een rijschool of andere aanbieder om een theoriecursus te volgen. Zo’n cursus is vaak maar van korte duur: je bent maximaal een paar dagen bezig om alles wat je moet weten voor je theorie rijbewijs B onder de knie te krijgen.

Sommige aanbieders stellen zelfs dat één dag genoeg is en je daarna al aan het examen kan deelnemen. Zo is het mogelijk ’s morgens eerst een paar uurtjes de theorie uitgelegd te krijgen en dan vervolgens ’s middags al het theorie-examen te maken. Dit leidt vaak tot veel stress.


Stress

Wij raden meestal aan zo ontspannen mogelijk het theorie examen auto in te gaan. Maar een theoriecursus lijkt daarbij niet aan bij te dragen. Immers: alle stof moet binnen één ochtend paraat zijn en in de praktijk blijkt dit toch lastig te onthouden. Ten tweede is het zo dat veel aanbieders je ‘ezelsbruggetjes’ en ‘trucjes’ leren om door het examen heen te komen. Je bent dus veel bezig met het leren van ezelsbruggetjes, maar weinig intensief bezig de echte stof te behandelen.


Moeilijker

Bovendien is het theorie examen vaak moeilijker dan men denkt. Uit de slagingspercentages van de afgelopen jaren blijkt duidelijk dat veel leerlingen zich verkijken op de moeilijkheidsgraad van het examen. De afgelopen jaren haalde nog niet eens de helft van alle leerlingen zijn autotheorie in één keer. Sterker nog: het dalingspercentage is licht dalende. Uit cijfers over 2015 bleek zo’n 45 procent van alle leerlingen zijn examen te halen. In dezelfde periode dit jaar is dat percentage gedaald naar zo’n 42 procent.

Het is dus erg belangrijk het theorie-examen goed te bestuderen. Het grootste probleem van de theoriecursus is dat men trucjes leert, terwijl dat al een paar maanden niet meer lijkt te werken. Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft onlangs alle vragen in het examen laten onderzoeken, nadat bleek dat de vragen soms erg voorspelbaar en dus gemakkelijk waren. Daarop heeft het CBR vragen geschrapt en nieuwe vragen toegevoegd. Daardoor is het leren van ezelsbruggetjes een stuk minder nuttig.


Oplossing

Wij raden aan goed te leren voor het theorie rijbewijs B. Dat kan bijvoorbeeld door online de autotheorie te leren. Dit hoeft niet per se uit een boekje, maar kan gemakkelijk online achter de laptop of computer. Het voordeel hiervan is dat je zoveel tijd kan besteden om te leren als je zelf wilt. Er is geen haast en het is mogelijk eerst een paar gratis theorie examens te doen alvorens men echt het examen aflegt.

Op onze site zijn meerdere theorie examens te vinden, die je gratis af kan leggen. Na afloop geven we een indicatie van hoeveel examens men nog moet doen om een voldoende te halen op het echte examen. De lay-out en de vraagstelling van het oefenexamen lijkt dan ook sterk op het echte theorie examen.


Deel via:

Slagen voor het theorie examen op het CBR?
Verhoog je kans van slagen, leer en oefen goed.
Leren of Oefenen
Afbeelding: CBR